Van Assisi naar Carsulae 75 km - Reisverslag uit Acquasparta, Italië van John/Kees Pelgrim/Oosterhof - WaarBenJij.nu Van Assisi naar Carsulae 75 km - Reisverslag uit Acquasparta, Italië van John/Kees Pelgrim/Oosterhof - WaarBenJij.nu

Van Assisi naar Carsulae 75 km

Door: De fietsers John en Kees

Blijf op de hoogte en volg John/Kees

10 Mei 2014 | Italië, Acquasparta

We hebben de nacht doorgebracht in een prachtig appartement , alleen was er geen ontbijt bij. Kees heeft er niet zo goed geslapen op een slaapbank en hij had ook de maag wat van streek.
Het eerste wat ons te doen stond was naar de supermarkt om ons ontbijt te scoren. Bolletjes met kaas een een bekertje joghurt en wat drinken en het was weer helemaal top.We kunnen er weer tegenaan. En dat moet ook wat we moeten twee bergen over van 400 mrt en 650 mrt. Maar eerst nog even naar Bastia Umbra waar de Basilica di Santa Maria degli Angeli staat. Het is vlakbij Assisi en we zijn er ook zo. Het is een enorm gebouw met aan de voorkant een enorm gouden Maria beeld. Deze dom is gebouwd om het kleine kerkje van Franciscus. (Zie foto). Het verhaal gaat dat Franciscus het in het begin al te letterlijk nam dat hij aan de kerk moest bouwen. De hemelse boodschap was figuurlijk bedoeld. In de aangrenzende kapel ( Capello del Transito) stierf hij overeenkomstig zijn wens op de naakte grond.
Om half elf verlieten we definitief Assisi en omgeving want er moeten ook kilometers gemaakt worden. Het advies van Reitsma uit het boekje hadden we ter harte genomen om de etappe ergens in de buurt van Aquasparta te beëindigen. Maar dat betekent nog wel 75 km stevig doortrappen.
In het mooie dorpje Spello hebben we nog een tussenstop gemaakt. Het centrum van dit schilderachtige stadje ligt binnen muren en poorten uit de tijd van keizer Augustus. Bijna alle historische stadjes in Umbrië liggen strategisch op een heuvel, en Spello is daarop geen uitzondering. Op een prachtige patio een kop koffie Americano gedronken met een stuk pruimentaart. Na Bevagna was het uit met de vlakke wegen. Twee stevige klimpartijen haalden de laatste restjes sap uit de benen mede gelet op het feit dat de temperatuur was opgelopen naar 27 graden, zoals ze dat in Drenthe plegen te noemen ' we hadden het zweet goed los'. In een mooie cadans gingen we in een pas de deux naar boven. Onderweg bij een supermarkt nog een fles water gekocht en een appeltje voor de dorst. Bij een stevige klimpartij hoort ook een mooie afdaling en die kregen we voorgeschoteld naar het dorpje Massa Martana. Toch wel opletten geblazen want er zitten veel gaten in het asfalt. Het is maar goed dat wij beiden geen kinderwens meer hebben.
Daarna was het nog niet helemaal uit met de pret, we kregen nog 10 km vals plat voor de wielen. Kees was inmiddels uitgewoond, de laatste km naar Carsulae moesten op karakter. We werden beloond met een gastvrij onthaal in onze agriturismo La Perticara. Na een heerlijke douche en ons wasje deed John zijn dagelijkse schoonheidsslaapje waarna de eigenaar attent aanbood om ons heen en terug te rijden naar het bergdorpje Portaria naar een restaurant waar je goed kunt eten.
Tot zover de belevenissen van vandaag. Er circuleert een hardnekkig misverstand in de Pelgrim what's app groep dat wij in Rome zijn. Dat is nog niet het geval.
We gaan slapen in een prachtig appartement, de was is droog. Morgen starten we na het ontbijt met een bezoek aan de ruïnes van Carsulae, een voormalig Romeinse stad aan de Via Flaminia. Door oa aardbevingen raakte de stad in verval en werd verlaten.
Slaap goed en tot morgen. John en Kees

• 10 Mei 2014 - 19:07

Ineke:

Nou !!! hadden jullie vandaag niets te vertellen?????
    Maar wel mooie foto,s wat een verschrikkelijk snoepig straatje
    Nog een stikkie!!!!! Op de kaart te zien tenminste

Groetjes geert en ineke

• 10 Mei 2014 - 20:20

Ineke:

Jaaaaah het staat er nu wel op.
    Ik hoorde net jullie zijn in ROME!!!!!
    Gehaald ...joepie gefeliciteerd
    Geweldig gedaan,maandag vertrek ik naar China hopelijk kan ik dat ook zeggen dat ik het heb gehaald.
    Nog heel veel plezier in Rome en we wensen julie een behouden terug vlucht.

Groetjes Geert en Ineke

• 10 Mei 2014 - 21:20

Margriet:

Geweldig mannen jullie zijn in Rome.Gefeliciteerd
    Heel veel in plezier in het prachtige Rome.
    En uitrusten natuurlijk

Groetjes en veel liefs Margriet

• 10 Mei 2014 - 21:30

Annie En Henk Scholten:

Wat een geweldige fietstocht hebben jullie gefietst, nu al in Rome, geweldige ervaring.
    Einddoel is behaald. Toppers, hoor.
    We zullen de verhalen later wel horen. Geniet nog even van de stad Rome en dan een goeie terugreis gewenst (dat zal wel veel sneller gaan).

• 11 Mei 2014 - 09:55

Hallo John en Kees,

Zingen jullie al tijdens het fietsen??
    We zijn er bijna, we zijn er bijna.....
    Volgens het kaartje kan het in ieder geval niet lang meer duren.
    Nog even op de tanden bijten dus want zo te lezen wordt het langzaamaan wel zwaar.
    En ook nog even genieten van alle mooie dingen onderweg.
    En mooie foto's maken voor de achterblijvers..!!
    Wat is Italië toch een geweldig land, en dan die temperatuur waar jullie in vertoeven...
    Hier is het herfst dus geniet nog maar even.

Veel plezier in Rome,

Groetjes Jan en Ineke
    Poot van Barend (ook een fervent Italiëganger)