Van Trestina naar Assisi 58 km - Reisverslag uit Assisi, Italië van John/Kees Pelgrim/Oosterhof - WaarBenJij.nu Van Trestina naar Assisi 58 km - Reisverslag uit Assisi, Italië van John/Kees Pelgrim/Oosterhof - WaarBenJij.nu

Van Trestina naar Assisi 58 km

Door: John & Kees

Blijf op de hoogte en volg John/Kees

09 Mei 2014 | Italië, Assisi

Ja beste volgers vandaag maar een korte etappe want we willen de stad Assisi bekijken.
Na een geweldige nachtrust in ons agriturismo ( geen spoken gezien en klopsignalen gehoord) was mamma mia ( luisterend naar de prachtige Italiaanse naam Paolucci Mariolina)weer vroeg in de benen om ons ontbijt voor te bereiden. Het was allemaal geweldig voor elkaar, zij zag de lol er ook wel van in. Na een hartelijk afscheid en een bon voyagio weer op het zadel. Even weer wennen maar na een paar km heb je ' de zit' wel weer te pakken. In de ochtendbespreking hebben we besloten een korte etappe te doen omdat we Assisi willen bekijken. John heeft het daar al een paar dagen over dat we die kerk moeten zien. Het katholieke bloed stroomt vol door zijn aderen. Zo gezegd zo gedaan. Het eerste deel van de tocht gaat nog door het dal van de Tiber met zijn tabaksplantages. Daarna komt het mooiste gedeelte van de tocht vandaag door zacht glooiende heuvels met graan, veel veldbloemen en mooie oude cipressen en pijnbomen. Onderweg nog een klooster bezocht. Bij het klooster stond een prachtige fiat 500 waar John nog leuke herinneringen aan heeft. (Zie foto van deze prachtige auto).
In Casa del Diavolo komen we aan de praat met een Engelse dame die daar de zomer door woont en past op huizen van Amerikanen en Australiërs. Zij heeft ooit rechten gestudeerd en is advocaat geweest maar geeft het leven nu een mediterrane invulling. Zij geeft ook bijles in Engels aan Italiaanse kinderen. Volgens haar zijn Italianen veel te chauvinistisch om buitenlandse talen te leren. Onderweg worden we weer geconfronteerd met een half overspoelde weg maar dat hindert ons niet meer, dan maar off the road, niets houdt ons nu meer tegen. De weg naar Assisi was erg slecht,en onze billen gaan we nu ook een beetje voelen. In mannentaal noemen wecdezecwegen notenkrakers. Maar de eerste aanblik van Assisi, dat zo prachtig in de zon ligt, vergoede heel veel. We waren op tijd bij ons appartement en er was dus ook niemand aanwezig. Naar wat heen en weer bellen kwam er toch iemand die de deur open maakte van een prachtig appartement. Dus we zitten weer ok voor de komende nacht. Even wasje doen,want dat doen we elke dag om toch nog enigszins fris voor de dag te komen. Met de bus naar Assisi om de basiliek te bekijken. Een enorm gebouw waar twee kerken op elkaar zijn gebouwd met zoveel fresco's dat je niet weet waar je het eerst of laatst naar toe moet kijken. Het stadje en de omgeving ademt geheel de sfeer uit van Fransesco die op jonge leeftijd zijn leven in het teken stelde van het geloof. In soberheid vervolgde hij zijn leven evenals zijn dochter Clara. Hij gaf zijn rijkdom op en overhandigde op symbolische manier zijn kleren aan zijn vader om de hemelse vader te volgen. Veel van zijn overblijfselen ( pij, sloffen , geraamte) zijn in de basiliek verzameld. Per dag komen er duizenden mensen kijken en bidden en zingen in de kerk. De muren zijn volledig beschilderd met prachtige fresco's die het verhaal van Fransesco vertellen evenals verhalen uit de Bijbel en de lijdensweg van Jezus.
Omdat we natuurlijk energie over hadden zijn we terug gewandeld naar het appartement, toch zo'n 4 km. Maar een andere beweging kent ook zijn voordelen. In het appartementen complex zit nog een Nederlands echtpaar met kind. John bietst even een lekker Belgisch biertje, een la chouffe. Straks lekker onder de wol want buiten zitten wordt te koud.
Slaap lekker en tot morgen.

• 09 Mei 2014 - 15:40

Ineke:

Hoi mannen

Ja inderdaad maar een kort ritje vergeleken met de andere dagen,
    Maar is toch ook heerlijk je komt ook voor het land en niet alleen de prestatie.
    Word een beetje eentonig maarrrr weer een mooi stukje geschreven en prachtige foto,s
    vooral die fiat 500 zoeen heeft Geert ook gehad.

Groetjes Ineke

• 09 Mei 2014 - 16:46

Rebecca:

Weer een mooi verhaal. Geniet van de omgeving en alvast succes met de laatste paar dagen.

Groetjes, Rebecca

• 09 Mei 2014 - 16:56

Jan H Klaassen:

Jongens prachtige verhalen, thuis verder uitwerken en op naar het boekenbal 2015.

Vooral doorgaan en geniet van de details.

Een hartelijke groet vanuit het dorp tussen de molens

Jan en Ria Klaassen

• 09 Mei 2014 - 17:46

Betsie:

Kees, heeft John ook de details verteld van zijn avonturen in en met de Fiat 500? Peuter dat nog maar even los. Nog een paar dagen en de paus staat jullie al op te wachten. Groeten, Jan en Betsie

• 09 Mei 2014 - 19:43

Wim:

Dat is nou mooi al die verhalen en Ik zie op de kaart dat jullie met de laatste lootjes bezig zijn, en over de fiat 500 "knappe kerel als je daar je ding kon doen "

• 09 Mei 2014 - 20:21

Carolien :

Prachtig mannen, wat een mooie reis en gelukkig het weer is beter. Grappig dat jullie die fiat tegen kwamen. Toen was je nog 'n broekie John.

• 09 Mei 2014 - 21:31

Maria :

Hallo John en Kees,
    Wat prachtig al die verhalen en wat zijn jullie al ver!
    Assisi is zeker prachtig met een bijzonder mooie kerk.
    Zo te lezen gaat jullie tocht voorspoedig. Wij wensen jullie nog een goede rit naar Rome en natuurlijk heel veel plezier.
    Groeten Roel en Maria

• 10 Mei 2014 - 12:04

Geertje:

Hoi deurtrappers,
    Weer genoten van jullie verhalen, wordt bij jaloers op wat jullie allemaal meemaken en zien.
    Asissie is prachtig hè, was daar in 2003 tijdens onze vakantie in Italië.
    Het verhaal over de Fiat 500 ken ik ook, ha ha, ha.......zul je nog vaak moeten vertellen John als je terug bent.
    Nog veel plezier de laatste dagen en op naar Rome, eindpunt in zicht!

• 10 Mei 2014 - 15:38

Aloys En Ginie:

Hoi John en Kees.

We hebben met veel interesse jullie laatste reisverhalen gelezen, super, jullie maken mooie dingen mee. We hebben vandaag pas het adres van jullie site ontvangen via Margriet. We waren zelf ook op vakantie in Portugal, vandaar dus. We kunnen jullie nog net een paar dagen volgen. We wensen jullie natuurlijk nog een paar hele mooie dagen toe. Tot mogen. Groetjes van Aloys en Ginie.