Van Ferrara naar Ravenna 95 km - Reisverslag uit Ravenna, Italië van John/Kees Pelgrim/Oosterhof - WaarBenJij.nu Van Ferrara naar Ravenna 95 km - Reisverslag uit Ravenna, Italië van John/Kees Pelgrim/Oosterhof - WaarBenJij.nu

Van Ferrara naar Ravenna 95 km

Door: De fietsers John en Kees

Blijf op de hoogte en volg John/Kees

06 Mei 2014 | Italië, Ravenna

Hallo alle volgers. Na een leuke avond bij Ivo en Leanne en een wat mindere nachtrust hebben we ontbeten in een speciale kamer van onze pension. Zie Kees ( foto) daar zitten achter de prachtige barokke tafel. Het ontbijt was zoet, maar alles met zorg voor ons klaargemaakt. Erge aardige mensen maar de taal barrière is erg groot. We hebben getracht van alles te vragen maar er kwam niet veel meer uit dan sorry en schouder ophalen. Wel hebben we begrepen dat het een klooster is geweest en dat zijn vrouw viool speelde en van de muziek van Beethoven hield. Het is elke keer weer opvallend hoe weinig ( vooral jonge ) mensen geen andere taal spreken bijv. Engels. Daardoor veel handen en voeten taal maar daar komen we ook wel weer uit.
De eerste ander half uur hebben we in Ferrara doorgebracht in het mooie kasteel en de bombastische Domkerk. Er werd een dienst gehouden in het ene deel van de kerk en in het andere deel liepen de toeristen te fotograferen. Om 11 uur uiteindelijk de stad uit wat vlot ging. Bij San Nicola linksaf geslagen omdat we de route hebben gekozen die via Ravenna en Assisi eindigt in Rome. Wat ons daarna te wachten stond op de Povlakte kunnen we het beste omschrijven met het beeld dat je van Lemmer door de Noord Oost Polder naar Almere fietst: kaars rechte wegen, een paar verdwaalde dorpen en een strakke zuid oost ( tegen-) wind en soms boven op de dijk. Dit lege landschap is pas droog gemalen dankzij de introductie van het stoomgemaal. Zover het oog kan reiken alleen maar landbouw: aardappelen, graan, mais en suikerbieten. Bij het vogel reservaat Valli di Comacchio hebben we tevergeefs geprobeerd flamingo's te spotten.
Een klein rustpuntje was vandaag het moment dat we met het veerpontje over de Reno werden gezet bij Sant Alberto. Het laatste deel naar Ravenna was even tanden bijten maar de MIO GPS bracht ons keurig op de juiste plaats in het centrum van deze oude stad die al in de 2e eeuw voor Chr. door de Romeinen werd gesticht. Het B&B valt een beetje tegen, de foto's op booking.com zijn niet geheel waarheidsgetrouw. We hebben ' separate beds ' aangegeven maar dat is niet zo. John regelt snel en adequaat dat de bedden uit elkaar worden gehaald.
Kortom een zware fietsdag maar zoals een Fries spreekwoord zegt ' foar de wyn is elts un hurdrider' met andere woorden met wind mee kan iedereen het halen. De benen voelen zwaar aan dus na de douche gaan we eerst de vochthuishouding even op peil brengen en daarna eten. Dan slapen en morgen weer vroeg en gezond op voor de etappe richting Apennijnen. Blijf mailen en sms'en want het tandvlees komt in zicht. Ciao.

• 06 Mei 2014 - 21:09

Peter:

Hey John en Kees,

Hou vol mannen! De Povlakte is altijd saai, hoe je hem ook doorkruist (alleen met de auto ben je er sneller door ;-)) maar de Appenijnen zijn mooi! Goede rit en op naar Rome!

groeten,

Peter

• 06 Mei 2014 - 23:01

Sieta:

dag mannen

Ik zie het tandvlees komen............... Doorzetten jullie zijn er bijna.

Mooie foto's, het geeft een mooi beeld waar en hoe jullie fietsen.

• 07 Mei 2014 - 07:01

Ineke:

Hoi, mannen

Goh jongens wat een prachtige foto,s elke keer en wat mooie verslagen reis echt met jullie mee.was het gezellig bij Ivo? En ik mistte de foto,s van hun huis had ik wel ff leuk gevonden.
    En wat schiet het al op zeg nog even vol houden hoor,

Groetjes Ineke

• 07 Mei 2014 - 11:50

Gerard Beerling:

Hoi John en Kees,

Lees met heel veel plezier de reisverslagen. Succes met het vervolg van de route.

Groetjes,
    Gerard Beerling

• 07 Mei 2014 - 15:14

Rick:

Hoi John en Kees,

Na een paar dagen niet gekeken te hebben naar deze site, nu weer volledig op de hoogte. Met name als je een paar dagen "mist" dan reizen jullie toch wel heel snel.

Succes!!

Gr. Rick
    NB Gelukkig hoeft niet iedereen op de fiets......(90 min in een vliegtuig kan ook)

• 07 Mei 2014 - 16:49

Geertje:

Hoi,
    Ben ook weer helemaal bij met het lezen, had even een paar daagjes gemist.
    Zo te lezen gaan jullie voortvarend en wat geweldig dat jullie bij Ivo langs zijn geweest.
    En gelukkig ook beter weer, dat moet ook wel fijn zijn.
    Nog even doorbikkelen richting Rome, blijf jullie volgen.

• 07 Mei 2014 - 20:53

Jikke:

Hallo broer en buurman van Kees

Weer helemaal op de hoogte van jullie belevenissen,nog even dan zie je de St.Pieter.
    Succes en gr uit het hoge noorden

• 07 Mei 2014 - 22:26

Ineke:

Hallo John en Kees,

"Het tandvlees komt in zicht" schrijven jullie, maar .... Rome ook!
    Dus nog even volhouden.
    Tijdens de zware Alpenetappes en het slechte weer daar leek het af en toe of de moed jullie via de wielrenschoentjes in de pedalen zou zakken maar jullie hebben dapper volgehouden... Petje af.

Ik lees op dit moment een boek:" Alle wegen naar Rome, een voettocht ", dus het kan misschien nog zwaarder.

Even een passage:
    De route van Fornovo naar Berceto voert me door een rivierbedding met talloze vertakkingen.
    Ik vrees in de wirwar van stroompjes te verdwalen, maar het geluk is aan mijn kant.
    Ik bereik zonder al te veel problemen ( natte voeten, dat is het voornaamste ongemak) de in mijn gidsje aangekondigde brug en vandaar begint een intensieve beeldenroute langs een hele serie boerendorpen: allemaal kerkjes gebouwd in de hoogtijdagen van de pelgrimage...

Hij (de wandelaar) bezocht ook bijna alle kerkjes John dus zo afwijkend is dat niet..
    (Kan me trouwens uit onze jeugd herinneren dat we tijdens de vakanties in Gaanderen beiden last hadden van flauwvallen in de Heilige Hart kerk aldaar....maar dit terzijde)

We wensen jullie nog veel fijne en veilige kilometers en blijf vooral jullie verhalen posten want dat is s'morgens bij het ontbijt altijd een leuk begin van de dag.

Heel veel groeten vanuit Zwolle,
    Jan en Ineke.